Posted in strikking

Shorts og german short rows

Strikket ferdig selene på en ny ballongbukse forleden kveld, nå er det bare å finne passende knapper. Får ta en sjekk i knappelageret 🙂

Linningen skulle egentlig sys ned, men siden jeg har aversjon mot nål og tråd plukket jeg opp masker fra oppleggskanten og strikket sammen. Og istedenfor å sy fast selene som jeg gjorde på den rosa, plukket jeg opp masker til selene, noe jeg ble veldig fornøyd med. Det ble en påskegul bobleshorts (Gustav og Berta) som jeg tror blir kjempesøt på med en strømpebukse under. Størrelse 6 måneder så den gikk raskt å strikke også. Brukte tre nøster dale falk til denne.

Jeg strikket et gult mariussett på bestilling rett over nyttår (genser, ullbukse og lue). Siden det var en bestilling var jeg redd for å gå tom for garn underveis, så jeg kjøpte inn noen nøster ekstra. Det er disse nøstene jeg holder på å strikke opp nå…

Mønster fra boka “Klompelompe – strikk til hele familien”

Så i dag tidlig gjorde jeg ferdig denne shortsen jeg startet på i går, i størrelse 1-2 år. Testet ut german short rows for å strikke den høyere bak, og de forkortede pinnene ble mindre synlig enn når jeg tar et kast når jeg snur. Kommer nok til å bruke denne metoden fremover. Det gikk med to nøster Dale Falk til denne (men det ville ikke vært nok til snor i samme farge).

Note to self – slik gjør du det 🙂

Nå har jeg startet på en bobleshorts. Fant ikke mønster, så da la jeg opp passende maskeantall til størrelse 3-4 år som gikk opp i “boblene”. Spent på resultatet, ikke strikket slike store bobler før. Så det blir nok et par omganger til før jeg kan legge meg, må få sett om boblene blir bra 🙂

Author:

Jeg jobber og har eneansvar for verdens herligste gutt. Derfor blir nesten alle kvelder tilbragt hjemme, som regel med strikketøy mellom hendene 😊